image_pdfimage_print
  1. Podłącz się do swojego wirtualnego serwera (sprawdź adres IP w konsoli VMware lub zapytaj o właściwy adres prowadzącego) za pośrednictwem terminala PuTTy  (adres serwera otrzymasz od prowadzącego, PuTTy.exe znajdziesz w sieci Internet – zapytaj w Google).
  2. Zaloguj się używają użytkownika „user” i hasła które ustawiłeś w czasie instalacji systemu.
  3. Przejdź na administratora systemu poleceniem „sudo -i” (zostaniesz poproszony o hasło użytkownika „user”)
  4. Po zalogowaniu zmień domyślne hasło przy pomocy polecenia „passwd”. Proces zmiany hasła wymaga podania 2x nowego hasła (nie widać wpisywania na terminalu hasła)
  5. Zapoznaj się z poleceniem „apt
    1. update” – do aktualizacji informacji o bazie dostępnego oprogramowania
    2. install” – do instalacji nowych pakietów (wymagana nazwa pakietu jako parametr). Można instalować wiele pakietów w jednej komendzie – pakiety rozdzielone znakiem spacja.
    3. upgrade” – aktualizacja już zainstalowanych pakietów
    4. dist-upgrade” – aktualizacja zainstalowanych pakietów w przypadku wymiany ich wersji – nie używamy
  6. Zaktualizuj system i zainstalowane już pakiety poprzez:
    apt update
    apt upgrade   #to polecenie wykonaj tylko jak masz dużo czasu, bo trochę potrwa podniesienie wersji pakietów
  7. Zainstaluj następujące pakiety:
    1. „mc”
    2. „less”
    3. „bzip2”
    4. „unzip”
    5. „zip”
    6. „bind9”
      apt install mc less bzip2 .............
  8. Polecenie „mc” uruchamia aplikację pozwalającą na łatwiejsze poruszanie się po systemie plikowym systemu Linux – zapoznaj się z nim.
  9. Jak działa struktura DNS

 

Zadanie laboratoryjne:

Po zainstalowaniu „bind9” należy przygotować go do zarządzania domeną „lab.lokalne”. W tym celu:

      1. Definiowanie strefy (ZONE) dla domeny lab.lokalne
        a) Znajdź plik /etc/bind/named.conf.default-zones

        b)
        Po znalezieniu pliku (stań na nim) naciśnij F4 (edycja).
        UWAGA Podczas pierwszej edycji pliku wyskoczy komunikat „Select an editor”. Wybierz „3. /usr/bin/mcedit”. Jeżeli wybrałeś inny edytor i chcesz to zmienić, wydaj komendę select-editor.
        Następnie wyszukaj wewnątrz tego pliku, definicji strefy (zone) localhost i przekopiuj znalezioną sekcję do pliku /etc/bind/named.conf.local na końcu tego pliku.
        Wykorzystaj do tego zaznaczanie bloku (F3 rozpoczyna zaznaczanie, a następnie F3 kończy zaznaczanie). Zaznaczony blok skopiuj do innego pliku przez F9 -> File -> Copy to file, a następnie wyjdź z tego pliku naciskając 2 razy klawisz Esc.

        c)
        Wejdź (F4) do edycji pliku /etc/bind/named.conf.local. Zmień nazwę strefy z localhost na lab.lokalne oraz zmień nazwę pliku strefy z db.local na db.lab.lokalne.

        d) Zmiany zapisz naciskając F2, a następnie wyjdź z edycji pliku (2 x Esc).

      2. W ramach definicji strefy należy wskazać plik odpowiedzialny za rekordy danej strefy (Patrz punkt 1c). Plik taki nie istnieje i należy go utworzy kopiując plik /etc/bind/db.local z przykładem strefy „localhost” do pliku pod nazwą db.lab.lokalne. Użyj do tego w „mc” klawisza F5 i podaj nową nazwę w drugiej linijce okienka.
        Następnie zamieniamy w pliku db.lab.lokalne wszystkie nazwy „localhost” na „lab.lokalne” nie zmieniając nic więcej (nawet żadnych kropeczek nie wolno usunąć). 

      3. Wykonaj testowy restart oprogramowania BIND – patrz punkt 5

      4. W ramach strefy „lab.lokalne” – plik „/etc/bind/db.lab.lokalne” – utworzyć należy dwa nowe rekordy „www” oraz „www1”, które będą wskazywały na adres IP własnego serwera.
        (adres IP możesz sprawdzić wykonując komendę „ip a” – znajdziesz tam wiersz, w którym będzie adres zaczynający się na 192.168.x.x)
        Aby wiedzieć jaki to typ rekordu DNS musisz wyszukać w wyszukiwarce internetowej wszystkie typy rekordów DNS. Jest ich kilka i wśród nich ten który potrzebny jest do tego punktu laboratorium.
        Podpowiedź: w pliku na jego końcu należy dopisać dwie nowe linijki tekstu po jednej dla każdego wpisu tj. www i www1
      5. Po zakończeniu procesu opisywania strefy „lab.lokalne” należy zrestartować usługę DNS (bind) poleceniem
        service named restart

Testowanie usługi: „service named status”

Poprawny wynik restartu….

Błędny wynik restartu….

 

  1. Jeżeli pojawi się inny wynik (błąd) należy sprawdzić błędy które są zapisane w logach systemu /var/log/syslog
  2. Poprawny wynik oznacza, że można przeprowadzić testowanie działania przy pomocy polecenia „nslookup”. Jeżeli polecenie nie jest dostępne w systemie należy doinstalować pakiet „dnsutils”.

Wykonanie testowania:

  • Uruchom polecenie: „nslookup
  • Po ukazaniu się linii zachęty „>” wydaj polecenie „server 127.0.0.1
  • Następnie wydaj polecenie „www.lab.lokalne” i sprawdzić wynik:
> www.lab.lokalne
Server:         127.0.0.1
Address:        127.0.0.1#53 

Name:   www.lab.lokalne
Address: 192.168.x.x
>

Wynik poprawny działania… za x powinien być Twój adres IP

Z programu NSLOOKUP wychodzi się przy pomocy polecenia „exit